Memória afetiva & ações físicas: apropriações do teatro ao cinema

Authors

  • Sabrina Greve Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.59418/olhares.v6i1.105

Keywords:

Acting, Affective memory, Stanislavski, Lee Strasberg

Abstract

This article analyzes the origin of the exercise of “affective memory” in the work of the actor, from the perspective of K. Stanislavski, Lee Strasberg’s appropriations in the Actors Studio, and their possible applications in theater and film.

Author Biography

Sabrina Greve, Universidade de São Paulo

Atriz e cineasta. Mestre em Meios e Processos Audiovisuais pela Universidade de São Paulo. Graduada em Comunicação Social – Cinema, pela Fundação Armando Álvares Penteado (2010). Integrante do Centro de Pesquisa Teatral dirigido por Antunes Filho (1996-2002). Foi contemplada com 17 prêmios de melhor atriz no cinema em festivais nacionais e internacionais.

References

BARON, C.A. Before Brando: Film Acting in The Hollywood Studio Era. 1996. 279 f. Dissertação (Doutorado) – University of Southern California, California, 1996.

BOLESLAVSKI, Richard. A arte do ator: as primeiras seis lições. São Paulo: Perspectiva, 2015.

BRANDO, Marlon. Brando: canções que minha mãe me ensinou. São Paulo: Siciliano, 1994.

CARNICKE, Sharon Marie. Lee Strasberg’s paradox of the actor. In: LOVELL, A; KRAMER, P. (Ed.). Screen Acting. Londres: Routledge, 1999.

________. Screen Performance and Director’s Visions. In: BARON, C. More Than a Method: Trends and Traditions in Contemporary Film Performance/ edited by Cynthia Baron, Diane Carson, e Frank Tomasulo. EUA: Wayne State University Press, 2004, p. 42-67.

DAMÁSIO, António R. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. 3º ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

DIDEROT, Denis. Diderot: Textos escolhidos. Trad. Marilena Chauí, J. Guinsburg. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

EISENSTEIN, O Sentido do Filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990

GARFIELD, David. A Player’s place. New York: Macmillan Publishing, 1980.

HIRSCH, Foster. A Method to their Madness: The History of The Actors Studio. New York: De Capo Presse; 2001.

HODGE, Alison. Actor Training / edited by Alison Hodge – 2nd ed. London, United Kingdom: Taylor & Francis Ltd, 2010. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203861370

NACACHE, Jacqueline. O ator de cinema. LISBOA: Edições Texto&Grafia, 2012.

PUDOVKIN, O Ator no Cinema, Rio de Janeiro: Casa do Estudante, 1956.

________. Stanislavsky’s System in the Cinema. The Anglo-Soviet Journal, Russia, p. 33-44, set./out. 1952. Disponível em: <http://www.unz.org/Pub/AngloSovietJ-1952q3-00034>. Acesso em: 03 nov. 2017.

ROSS, Lilian; ROSS, Helen. The player: a Profile of an Art. New York: Simon and Shuster, 1962.

SILVA, Andréia Elisete Barros. Vakhtangov em busca da teatralidade. 2008. 117f. Disssertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto das Artes III, Campinas, 2008.

STRASBERG, Lee. Um sonho de paixão. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1990.

________. The Lee Strasberg Notes / [compiled and edited by] Lola Cohen. New York: Routledge, 2010.

VÁSSINA, Elena; LABAKI, Aimar. Stanislavski: vida, obra e Sistema. Rio de Janeiro: Funarte, 2016.

ZOLOTOW, Maurice. “Here's Where Actors are Born”. The Saturday Evening Post, EUA, v. 217, n. 41, p. 26, abr. 1. Disponível em: <http://www.theactorswork.com/2016/07/the-best-acting-teacher-you-never-heard.html>. Acesso em: 12 jul. 2017.

Published

2019-07-24

How to Cite

Greve, S. (2019). Memória afetiva & ações físicas: apropriações do teatro ao cinema. Olhares, 6(1), 42–51. https://doi.org/10.59418/olhares.v6i1.105