Daniel Veronese: a theater of the lack

Authors

  • André Carreira Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.59418/olhares.v1i1.13

Keywords:

Latin-American dramaturgy, Argentinian theater, Desintegration theater

Abstract

The article presents the guidelines of the playwriting of the Argentinian author Daniel Veronese, contextualizing it inside the historical dynamics from the last decades, on the Argentinian stage from 20th Century. The text relates also the masterpiece of the playwright in his direction practice.

Author Biography

André Carreira, Universidade do Estado de Santa Catarina

Diretor que explora o teatro de palco e o teatro de rua. Graduado em Artes Plásticas pela Universidade de Brasília (UnB), doutorou-se em Teatro pela Universidad de Buenos Aires. É professor da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), onde leciona no Programa de Pós-Graduação em Teatro e coordena o Programa de Mestrado Profissional em Artes. Autor do livro Teatro de Rua: uma paixão no asfalto (Editora HUCITEC, 2007). Recebeu o Prêmio Artes da Rua (FUNARTE, 2014), o Prêmio Miriam Muniz Teatro da FUNARTE nas edições Nelson Brasil Rodrigues: 100 anos do Anjo Pornográfico (2012). Em 2007, foi premiado como Melhor Iluminação do espetáculo A Casa no Festival Nacional de Teatro Isnard Azevedo, Fundação Franklin Cascaes - Prefeitura Municipal de Florianópolis e por Melhor Cenografia com o espetáculo Ricardo III no 21º Festival Universitário de Teatro de Blumenau FURB.

References

CARREIRA, A. Daniel Veronese: desintegração e sabotagem. In: Revista Folhetim, Rio de Janeiro, n. 19, jan./jun. 2004.

LUSNICH, A. L. El realismo crítico de Griselda Gambaro y Eduardo Pavlovsky (1976-1983). In: PELLETIERI, O. (org.) Historia del Teatro Argentino. vol. V. Buenos Aires: Galerna, 2001.

PELLETIERI, O. ¿A qué llamamos teatro emergente de los ochenta y los noventa? Historia del teatro argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976-1998), Vol.V. Buenos Aires: Galerna, 2001.

VERONESE, D. La deriva. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Ediciones, 2000.

_____. Cuerpo de prueba. Buenos Aires: SECBE UBA, 1997.

Published

2015-07-08

How to Cite

Carreira, A. (2015). Daniel Veronese: a theater of the lack. Olhares, 1(1), 86–89. https://doi.org/10.59418/olhares.v1i1.13

Issue

Section

Dramaturgia latino-americana

Most read articles by the same author(s)