Ghita, de Aïcha Haroun El Yacoubi: an affection dramaturgy

Authors

  • Eduardo Okamoto

DOI:

https://doi.org/10.59418/olhares.v2i1.39

Keywords:

Aïcha El Haroun Yacoubi, Theatre in the Maghreb, Dramaturgy, Arab culture, Women in the Arab theater

Abstract

The article presents to the Brazilian researchers Moroccan Aïcha Haroun El Yacoubi – playwright and theater director. Here the author recounts her participation in the International Festival of Body Expression, Theatre and Dance in Agadir, Morocco, coordinated in 2008 by Aïcha. Moreover, it deals with the exchanges it has with the artist, including the assembly of his play, Ghita, unpublished in Brazil.

Author Biography

Eduardo Okamoto

Possui Bacharelado em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), em 2001, Mestrado (2004) e Doutorado (2009) em Artes pela mesma instituição. Atualmente é professor da Unicamp. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Interpretação Teatral, atuando principalmente nos temas: dramaturgia de ator; mímesis corpórea/imitação de corporeidades; treinamento psicofísico. Apresentou espetáculos e ministrou workshops, palestras, debates e demonstrações técnicas em diversos estados brasileiros e também no exterior: Espanha, Suíça, Alemanha, Marrocos, Kosovo, Escócia e Polônia. É autor do livro Hora de Nossa Hora: o menino de rua e o brinquedo circense (Editora Hucitec, 2007).

References

ARTAUD, Antonin. “O teatro e a peste”. In: O teatro e seu duplo. Trad. Teixeira Coelho. São Paulo: Max Limonad, 1987.

BECKET, Samuel. Esperando Godot. Trad. Fábio de Souza. São Paulo: Cosac Naif, 2007.

FÁLCON, Alexis. “Ghita” honra a los burlados “moros” que trajo Franco. Santiago de Compostela: La Voz da Galicia, 21 mar. 2006.

Yacoubi, Aïcha Haroun El. Ghita. Inédito.

Published

2015-07-08

How to Cite

Okamoto, E. (2015). Ghita, de Aïcha Haroun El Yacoubi: an affection dramaturgy. Olhares, 2(1), 146–151. https://doi.org/10.59418/olhares.v2i1.39