A pedagogy of memory-action

Authors

  • Renato Ferracini Unicamp
  • Ana Caldas Lewinsohn Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.59418/olhares.v1i1.4

Keywords:

Happening, Cliché, Memory, Paradox

Abstract

A pedagogy and an auto pedagogy of the actor must primordially: neither simply deny the corporal doxes and singular clichés on the search for an interior essence nor on the belief in a supra-conscience, but consider the use of them. In this way, the actor could, in his corporal immanence, overflow these doxes in themselves and enter an experimentation zone of new artistic constructions and compositions. To clean the corporal doxes, on this case, does not mean to delete them, but compose and recompose other powers and intensities with themselves. This article is about these questions in its conceptual level along with the examples from a joint of possible practices for a poetical and ethical acting.

Author Biography

Renato Ferracini, Unicamp

Possui graduação em Artes Cênicas pela UNICAMP (1993), mestrado (1998) e doutorado (2004) em Multimeios também pela UNICAMP. É ator-pesquisador e atualmente Coordenador do LUME - Núcleo interdisciplinar de Pesquisas Teatrais da UNICAMP onde atua teórica/praticamente em todas as linhas de pesquisa do núcleo desde o ano de 1993. É professor e orientador no Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena – UNICAMP. Possui quatro livros publicados: A Arte de Não Interpretar como Poesia Corpórea do Ator (Editora da UNICAMP e FAPESP - 2001), Café com Queijo: Corpos em Criação (HUCITEC e FAPESP - 2006), Corpos em Fuga, Corpos em Arte - ORG (HUCITEC e FAPESP - 2006) e Ensaios de Atuação (Perspectiva e FAPESP - 2013). É editor chefe da Revista ILINX (Revista do LUME).

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Published

2015-07-08 — Updated on 2015-07-08

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How to Cite

Ferracini, R., & Ana Caldas Lewinsohn. (2015). A pedagogy of memory-action. Olhares, 1(1), 18–27. https://doi.org/10.59418/olhares.v1i1.4

Issue

Section

Pedagogia das Artes da Cena