Parahyba Rio Mulher
discurso e montagem
DOI:
https://doi.org/10.59418/olhares.v7i1.133Keywords:
Performance, Street Theater, Woman, Parahyba, Anayde BeirizAbstract
This work reports the creation and assembly process of the theatrical performance Parahyba Rio Mulher. The show is dedicated to telling stories of past and present women and reveal not only a history of silence and violence against women that has gone through generations, but also evoking ancestry to revere the strength of the sacred feminine that connects us and invites us to resist and continue our journeys. Thus, the rites define their paths. Cast and audience women from Brazil and the rest of the world have their trajectories connected to that of Anayde Beiriz, a woman who defied standards in a conservative Paraiba society of almost a hundred years ago, and who was the protagonist of the episode that led to the change of name of Paraíba state capital from Parahyba to João Pessoa, in the midst of the 1930’s Revolution.
References
ALBUQUERQUE JR, Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. 4ª ed. Recife: FJN; Ed. Massangana; São Paulo: Cortez, 2009. 340 p
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: fatos e mitos; tradução de Sérgio Milliet. 4 ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1980.
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: a experiência vivida; tradução de Sérgio Millet. 4 ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1980.
BEAUVOIR, Simone. Por uma moral da ambiguidade; tradução de M.J. de Moraes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.
BERTH, Joice. O que é empoderamento? 1 ed. São Paulo: Letramento, 2018. 112 p.
BOGART, Anne; LANDAU, Tina. O livro dos Viewpoints: um guia prático para viewpoints e composição. 1 ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2017
COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.
FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. 2008: Sala Preta, 8, 235-246. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p235-246
SANTOS, José Mário Peixoto. Breve histórico da “performance art” no Brasil e no mundo. Revista Ohun, ano 4, n. 4, p.1-32 , dez 2008.
SCHECHNER, Richard. O que é performance? Revista O Percevejo, Tradução Dandara, Rio de Janeiro: UNI-RIO, ano 11, 2003, p.25- 50.
Notas de aulas da disciplina Estética e Encenação Contemporânea, conduzida pela professora Giuliana Simões no curso de Especialização em Artes da Cena: Direção e Atuação da Escola Superior de Artes Célia Helena, em São Paulo, de 19 de maio a 23 de junho de 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Olhares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertecem à revista Olhares, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo são de responsabilidade dos autores.