This is an outdated version published on 2015-07-08. Read the most recent version.

A pedagogy of memory-action

Authors

  • Renato Ferracini Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.59418/olhares.v1i1.4

Keywords:

Happening, Cliché, Memory, Paradox

Abstract

A pedagogy and an auto pedagogy of the actor must primordially: neither simply deny the corporal doxes and singular clichés on the search for an interior essence nor on the belief in a supra-conscience, but consider the use of them. In this way, the actor could, in his corporal immanence, overflow these doxes in themselves and enter an experimentation zone of new artistic constructions and compositions. To clean the corporal doxes, on this case, does not mean to delete them, but compose and recompose other powers and intensities with themselves. This article is about these questions in its conceptual level along with the examples from a joint of possible practices for a poetical and ethical acting.

Author Biography

Renato Ferracini, Unicamp

Possui graduação em Artes Cênicas pela UNICAMP (1993), mestrado (1998) e doutorado (2004) em Multimeios também pela UNICAMP. É ator-pesquisador e atualmente Coordenador do LUME - Núcleo interdisciplinar de Pesquisas Teatrais da UNICAMP onde atua teórica/praticamente em todas as linhas de pesquisa do núcleo desde o ano de 1993. É professor e orientador no Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena – UNICAMP. Possui quatro livros publicados: A Arte de Não Interpretar como Poesia Corpórea do Ator (Editora da UNICAMP e FAPESP - 2001), Café com Queijo: Corpos em Criação (HUCITEC e FAPESP - 2006), Corpos em Fuga, Corpos em Arte - ORG (HUCITEC e FAPESP - 2006) e Ensaios de Atuação (Perspectiva e FAPESP - 2013). É editor chefe da Revista ILINX (Revista do LUME).

References

ALLIEZ, E. Deleuze: filosofia virtual. Trad. Heloisa B.S. Rocha. São Paulo: Editora 34, 1996.

BERGSON, H. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Trad. Luís B.L. Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

______. Lógica da sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

DELEUZE, G., GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Trad. Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997, v.4.

______. O que é filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, G; PARNET, C. Diálogos. Trad. Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

DERRIDA, J.; BERGSTEIN, L. Enlouquecer o subjéctil. Trad. Geraldo Gerson de Souza. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

FERRACINI, R. Café com queijo: corpos em criação. São Paulo: Hucitec, 2006.

FLASZEN, L; POLLASTRELLI, C. O teatro laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. São Paulo: Perspectiva e SESC, 2007.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.

GIL, J. Movimento total. O corpo e a dança. São Paulo: Iluminuras, 2004.

______. A Imagem-nua e as pequenas percepções. s.l.: Relógio D’Água, 2005.

GUATTARI, F. Caosmose; um novo paradigma estético. Trad. Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Editora 34, 1992.

GROTOWSKI, J. Em busca de um teatro pobre. Trad. Aldomar Conrado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987.

LINS, D (org). Nietszche e Deleuze. Arte e Resistência. Rio de Janeiro, Forense Universitária; Fortaleza, CE: Fundação de Cultura, Esporte e Turismo, 2007.

MATURANA, H; VARELA, F. De máquinas e seres vivos – Autopoiese – A organização do vivo. Trad. Juan Açuña Llorens. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

PESSOA, F. Poesia/Álvaro de Campos. Edição Teresa Rita Lopes. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

SERRES, M. Os cinco sentidos. Filosofia dos corpos misturados 1. Trad. Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

Published

2015-07-08

Versions

How to Cite

Ferracini, R. (2015). A pedagogy of memory-action. Olhares, 1(1), 18–27. https://doi.org/10.59418/olhares.v1i1.4

Issue

Section

Pedagogia das Artes da Cena