Dramaturgias do Futuro
DOI:
https://doi.org/10.59418/olhares.v8i1.147Palabras clave:
Performance, Livre Brincar , Corpo, Arte Educação, Programa CurumimResumen
This article is part of the work-in-progress “Dramaturgies of Playing”, a research in which two classes of children from the “Curumim Program” at SESC Interlagos were observed and recorded by a teacher who is part of the socio-educational team at this branch of SESC São Paulo. The pandemic and its consequences linked to the necro politics established in Brazil nowadays crossed the research and interfered with the view on this material. The relevance of the body’s freedom when playing took a prominent position, along with several similarities between playing and performing, especially in what concerns the construction of bodies and its experiences. The protection of bodies and, consequently, of its knowledges, is a movement of resistance considering the number of lost lives in the current context. The conservation of spaces that allow those bodies to exist collectively is essential for the reinvention of the society about to come.
Citas
COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2013.
FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala
Preta, 8, 235-246. 2008. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p235-246 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p235-246
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo:
WMF Martins Fontes, 2013.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial. 2019. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n4ID1012
KRENAC, Ailton. O Amanhã não está a venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Trad. Renata Santini. São Paulo: N-1 Edições, 2018.
PARK, M.B. FERNANDES, R.S. (2015). Programa Curumim: memórias, cotidiano e
representações. São Paulo: Edições Sesc São Paulo.
SAURA, Soraia Chung. A Pedagogia do Movimento na Perspectiva do Lazer. In:
territóriodobrincar.com.br 2015.
SAURA, Soraia Chung. O imaginário do Lazer e do Lúdico anunciado em práticas
espontâneas do corpo brincante. São Paulo: Revista Brasileira de Educação Física e Esporte.
Ed. número 20. 2014.
SIMAS, Luis Antonio. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
WINNICOTT, D. W. (2019). O Brincar e a Realidade. trad. Breno Longhi. São Paulo: Ubu
Editora. Originalmente publicado em 1975.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2020 Olhares
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertecem à revista Olhares, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo são de responsabilidade dos autores.