Dramaturgias do Futuro
DOI:
https://doi.org/10.59418/olhares.v8i1.147Keywords:
Free Play, dramatics, Presence, Programa Curumim, FutureAbstract
The present article starts from regular observation of Free Play days of two groups of participanting chindren of Programa Curimim at Sesc Interlagos by a educator who is part of the socio-educational team of this Sesc São Paulo unit. During the investigation, the researcher was penetrated by pandemic and its developments linked by the necropolitical established in Brazil today. This article intend to emphasize a essencial caracteristc for the upcoming world after this calamity situation: the child’s state of Presence reached naturaly while plaing. This state will be essencial to the strength of bulinding a world to come. How it would be possible to learn from children, who lives this presence in a genuine form, how to achieve this state? Which are the colletive dramaturgies that we can write together from this state?
References
COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2013.
FABIÃO, Eleonora. Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala
Preta, 8, 235-246. 2008. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p235-246 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p235-246
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo:
WMF Martins Fontes, 2013.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das Encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial. 2019. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n4ID1012
KRENAC, Ailton. O Amanhã não está a venda. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Trad. Renata Santini. São Paulo: N-1 Edições, 2018.
PARK, M.B. FERNANDES, R.S. (2015). Programa Curumim: memórias, cotidiano e
representações. São Paulo: Edições Sesc São Paulo.
SAURA, Soraia Chung. A Pedagogia do Movimento na Perspectiva do Lazer. In:
territóriodobrincar.com.br 2015.
SAURA, Soraia Chung. O imaginário do Lazer e do Lúdico anunciado em práticas
espontâneas do corpo brincante. São Paulo: Revista Brasileira de Educação Física e Esporte.
Ed. número 20. 2014.
SIMAS, Luis Antonio. O corpo encantado das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
WINNICOTT, D. W. (2019). O Brincar e a Realidade. trad. Breno Longhi. São Paulo: Ubu
Editora. Originalmente publicado em 1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Olhares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertecem à revista Olhares, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo são de responsabilidade dos autores.