The body and the flesh
DOI:
https://doi.org/10.59418/olhares.v2i1.37Keywords:
Psicofísico, Interpretação, Naturalismo, Grotesco, Plínio MarcosAbstract
The presence and importance of having the body and bodily (or physical) actions of the characters in the drama of Plínio Marcos. The analysis of the difference between body and flesh given by the French philosopher Michel Henri, through the scientific considerations of William James and John Dewey, American philosophers and psychologists. In addressing the aesthetics of the grotesque theater of Plínio Marcos, comes to an analysis of his theater that reconsiders its naturalistic aesthetics and allows other possibilities.References
ADAMOV, Arthur. Ici et maintenant. Paris : Gallimard, 1964.
BEAUVOIR, Simone de. Deuxième sexe, II. Paris: Gallimard, Folio, [première édition 1949], 1986.
DEWEY, John. Oeuvres complètes, early works, Tome I. Carbondale, Southern Illinois Press, 1982, 5 v.
______. Oeuvres complètes, later works, Tome I. Carbondale, Southern Illinois Press, 1982, 17 v.
GRANDE DICIONÁRIO Larousse Cultural da Língua Portuguesa. São Paulo: Larousse Bordas, 1999.
HENRI, Michel. Incarnation: Une philosophie de la chair. Paris: Seuil,
JAMES, William. The principles of psychology (1890), Cambridge: Harvard University Press, 1983, 1740 p.
MARCOS, Plínio. O abajur lilás. São Paulo: Brasiliense, 1975.
_______. Dois perdidos numa noite suja. São Paulo: Parma, 1984.
_______. A mancha roxa. s.l., s.n, 1988.
NOUVEAU PETIT, Robert. Dicionário eletrônico.
SHUSTERMAN Richard. Conscience du corps, pour un soma-esthetique, (trad. Nicolas Vieillescazes). Paris – Tel-Aviv: Editions de l’Eclat, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Olhares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertecem à revista Olhares, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo são de responsabilidade dos autores.